Drie tips voor het maken van succesvolle branded content video:

Take10 doet onderzoek naar de effectiviteit van online branded video. Drie belangrijke tips willen we alvast met je delen. Doe er je voordeel mee!

1: Maak een goede titel

De titel is onderdeel van je communicatie. Een titel als ‘macro economische ontwikkelingen en verwachtingen van de Nederlandse woningmarkt’ dekt wellicht de lading van je video, maar zal minder views opleveren dan de titel: ‘Waarom de huizenprijs gaat stijgen’. Denk ook na over het al dan niet noemen van je bedrijfsnaam in de titel. Door je bedrijfsnaam in de titel op te nemen is kijkers vanaf de start van de film duidelijk wie de afzender van de boodschap is. Afhankelijk van het doel van je video kan dit van groot belang zijn.

2: Wees relevant

Relevantie is een beetje een buzz woord geworden, maar van essentieel belang bij het maken van (branded content) video. Uit ons onderzoek blijkt dat hoe relevanter de video is, hoe groter de kans is op het doorsturen/delen van de content. Maar relevantie is ook een beetje de ‘reason why’ om naar een video te kijken. Start dus niet vanuit je eigen boodschap, maar start met waar je doelgroep iets aan heeft. Als je dat onvoldoende scherp hebt, is het zinvol dit te onderzoeken.

3: Wees geloofwaardig

Branded content video is het meest effectief bij de jongere doelgroepen (18-34 jaar). Juist deze jongere doelgroep is gevoelig voor geloofwaardigheid. Terwijl boodschapoverdracht één van de belangrijkste elementen is bij TVC, is bij branded content video geloofwaardigheid van groter belang. Bij online video gaat het namelijk niet in eerste instantie om wat je als merk wilt vertellen, maar om wat je als ontvanger wilt zien/weten. Juist de jongere doelgroep prikt snel door onechtheid heen.